علت سفر، چه نیازی و چه ضرورتی برای سفر پیش رو دارید؟

پیش از انتخاب مقصد سفر و یا چگونگی انجام سفر باید از خود سوال کنیم که چرا نیاز به انجام سفر پیش رو داریم، آیا مقصود از سفر ما انجام امور تجاری است یا تفریح و فرار از روزمرگی، آیا دیدار دوستان و اقوام دلیل سفر ماست، آیا پاسخ دادن به نیاز تجربه هیجانات سفر خواسته ماست و یا صرفا استراحت مطلق و انجام ندادن هیچ کاری در فضای آرام و یا هر دلیل دیگری می تواند هدف یک سفر باشد.
چیزی که حائز اهمیت می باشد برنامه ریزی و شکل سفر بر اساس هدف سفر است، حال باید ببینیم که این سفر به صورت انفرادی، با همراهی گروهی از دوستان و یا همراهی همکاری با روابط رسمی و حرفه ای خواهد بود. در صورتی که سفر پیش رو به صورت انفرادی برنامه ریزی شود مشکلی برای آن وجود نخواهد داشت و در سفرهای گروهی خانواده و یا دوستان مقصد انتخابی می بایست نزدیک ترین گزینه به سلیقه همه افراد انتخاب شود. محدوده سنی همراهان، مختصات خاصی را به سفر خواهد داد. به طور مثال در گروه های مسن، مقصد های هیجان انگیز با فعالیت های جسمانی سنگین و یا ماجراجویی های دسته جمعی مناسب نخواهد بود. در رابطه با سفر کاری و یا ماموریت اداری باید بیشتر به شرایط کاری (دستور جلسه ملاقات های سفر) توجه نمود. لازم به ذکر است که انتخاب اقامتگاه و یا هتل بهتر است که نزدیک به محل وقوع ملاقات ها رزرو شود، بد نیست که قبل از سفر از ویژگی های اخلاقی، عادت ها و علایق همسفر خود آگاه باشید تا برنامه ریزی بهتری به جهت لذت بردن همه افراد در سفر داشته باشید.
با در نظر گرفتن کلیه موارد بالا همچنان انتخاب مقصد به موارد دیگری هم چون فصل سفر، مناسبت ویژه برای یک مقصد، مدت زمان سفر، بودجه در نظر گرفته شده برای سفر و حتی مناسبات فرهنگی، تاریخی و احتمالا سیاسی نیز در این انتخاب دخیل و موثر خواهند بود.