تاریخ،فصل و یا زمان سفر و مدت زمان مطلوب اقامت برای مقصد خاص

در انتخاب مقصد سفر بعد از علت سفر، فصل و یا زمان سفر پررنگ ترین نقش را ایفا می کند. زمان سفر از جنبه های مختلف روی انتخاب ما تاثیر می گذارد. اولین تاثیر آن فصل مناسب برای یک مقصد است، زمانی از سال که اصطلاحا های سیزن گفته می شود. جنبه دیگر، مناسبت خاص یک مقصد با سرفصل های مذهبی، فرهنگی، آداب و رسوم و یا حتی ورزش مخصوص آن زمان از سال می تواند باشد. جنبه دیگر مدت زمان سفر که به نزدیک و یا دور بودن مقصد به مبدا و همچنین تعداد روزهای اقامت در مقصد خواهد بود، ضمنا ایامی در سال وجود دارد که تعطیلات طولانی هم چون سال نو، تعطیلات تابستان و یا ایام تاریخی خواهد بود که قطعا شرایط، قیمت ها و همچنین شکل سفر را از خود متاثر خواهد نمود.
از دیگر موارد موثر در زمان سفر شکل مسافرت از نظر حمل و نقل و شیوه های بلند مدت / کوتاه مدت، ارزان قیمت/گران قیمت خواهد بود. به طبع در فصل های سرد با شرایط آب و هوایی غیر معمول شیوه سفر الزاما با انتخاب ما و یا مطلوب ما نخواهد بود. گاهی اوقات شرکت های حمل و نقل و یا آژانس های مسافرتی به دلیل توازن در سرویس دهی و تنظیم بازار عرضه و تقاضا با تخفیفات و یا پیشنهادات جذاب با قیمت های ارزان باور نکردنی همه برنامه های زمان بندی سفر را در هم می شکنند.
قابل اطمینان ترین زمان سفر برای مقصد مورد نظر، استفاده از نظرات افرادی خواهد بود که آن مقصد را در فصل های مختلف تجربه کرده و بر اساس دریافت ها بهترین زمان را توصیه می کنند.